Garantivillkor för begagnade telefoner
Vi erbjuder 12 månaders garanti och 14 dagars ångerrätt för alla våra begagnade telefoner. Har du ångrat ditt köp kan du nyttja öppet köp genom att följa stegen i vår returhantering
Gäller det däremot en trasig produkt som du vill reklamera, se vår garantiinformation nedan.
Garanti
Garantin täcker tekniska fel. Den täcker inte fysiska skador som beror på onormal användning eller yttre påverkan såsom fallskador, fukt- och vattenskador eller smuts.Vi erbjuder en snabb garantiprocess och påbörjar ditt ärende inom 48 timmar från att vi mottagit din telefon.
Vad täcks av garantin?
- Ursprungliga fel som fanns när du mottog produkten
- Om vi inte kan återställa din telefon till dess ursprungliga skick kommer vi i första hand att ersätta den med en liknande telefon, skulle det inte vara möjligt kommer du få en återbetalning
Vad täcks inte av garantin?
- Yttre påverkan: Om felet beror på en fysisk skada som uppkommit vid yttre påverkan
- Normalt slitage: Normalt slitage på telefonen eller batteriet täcks inte av garantin
- Sprickor i glas: Skador eller sprickor i skärmen täcks inte av garanti
- Virusborttagning: Garantin gäller inte för borttagning av virus eller skadlig programvara
- Programvarufel: Problem relaterade till felaktig programvara täcks inte av garanti
- Ändrat IMEI/Serienummer: Om telefonens IMEI eller serienummer manipulerats kommer garantin att sluta gälla
- Egen reparation: Om du själv eller annan tredje part har öppnat telefonens chassi slutar garantin att gälla
- Vattenskador: Fel som uppstår till följd av exponering av telefonen för vatten och/eller ånga täcks inte av garantin
- Dataförlust: Vi ansvarar inte för att din data är säkerhetskopierad och eventuell dataförlust ersätts inte
- Fraktskador: Skador som uppstår på grund av dåligt förpackad vara täcks inte av garantin
- Felmeddelanden på grund av utbytta komponenter: Dessa fel innebär inte att komponenten är defekt och försvinner inom 15 dagar.
Observera att iPhonebutikens begagnade telefoner inte täcks av Apples begränsade garanti eller Apple Care.
Returprocess
När du ska skicka in din telefon till oss är det viktigt att göra detta på rätt sätt. Följer du stegen nedan kommer returprocessen att gå snabbare och risken för eventuella förseningar minskar.1. Fyll i vårt returformulär
För att påbörja ditt ärende behöver du fylla i vårt returformulär. Det hittar du här
Beskriv så detaljerat du kan vilka fel som din telefon har så kan vi enklare komma igång med ditt ärende.
2. Säkerhetskopiera din data
Innan du skickar in din telefon till oss är det viktigt att du säkerhetskopierar dina filer och din data. Det säkerställer att du får tillbaka dina filer när du startar upp din reparerade telefon. Vi ansvarar inte för eventuell dataförlust.
3. Inaktivera "Hitta min iPhone" och nollställ koder
Innan du skickar in din telefon till oss behöver du inaktivera "Hitta min iPhone". Är denna funktion aktiverad kan vi inte påbörja din reparation. Du behöver även ta bort eventuell lösenkod.
Skulle "Hitta min iPhone" vara aktiverad när vi mottar din telefon kommer vi kontakta dig innan returprocessen kan påbörjas. Får vi inget svar från dig inom 14 dagar kommer telefonen skickas tillbaka till dig utan åtgärd. Du kommer bli debiterad 250kr för returkostnaden.
Har du inte möjlighet att komma in i telefonen kan du stänga av "Hitta min iPhone" genom att logga in på icloud.com via en annan enhet.
4. Packa din telefon
Det är ditt ansvar att din telefon förpackas och skickas på ett säkert sätt. Se därför till att checka av dessa punkter innan du skickar den till oss.
- Kontrollera att din telefon är avstängd
- Ta ut ditt SIM-kort
- Inkludera inte eventuella tillbehör såsom skal, fodral eller laddare
- Packa telefonen i en stadig förpackning såsom en kartong
- Se till att kartongen är väl stoppad och att telefonen inte kan röra sig fritt inuti kartongen
- Se till så att telefonen inte kan startas inuti förpackningen
- Se till så att den yttre lådan inte har några gamla fraktlappar eller streckkoder. Återanvänder du en kartong behöver dessa täckas över
- Fäst den förbetalda fraktsedeln som du fått från oss via mail. Använder du denna ansvarar vi för att produkten hittar fram till oss
5. Skicka in telefon
När du packat din telefon noggrant och fäst fraktetiketten är ditt paket redo att skickas till oss. Lämna in den till ett postombud.
Reparationsprocess
När vi mottagit din telefon påbörjas garantiprocessen inom 48 timmar.Om vi hittar ett fel på telefonen som täcks av garanti kommer vår tekniker att åtgärda detta. I fall där reservdelar är svåra att hitta, inte finns eller om telefonen inte är värd att reparera kommer vi ersätta dig med en annan enhet av samma modell och skick. Ersättningsenheten kommer vara i motsvarande skick som den du skickade in.
Vanligtvis tar garantireparationer cirka 7 arbetsdagar från den dag din telefon anlänt till oss. Skulle däremot reservdelar vara restnoterade kan reparationstiden bli längre än så. Vi kommer meddela dig om reparationen tar längre tid än planerat.
Om din garanti löpt ut eller inte gäller för specifik skada erbjuder vi reparationer mot en avgift. Vi kommer först ge dig ett gratis kostnadsförslag på vad reparationen kommer kosta. Väljer du att godkänna kostnadsförslaget kommer vi utföra reparationen och sedan debitera dig. För alla utbytta delar och betalda reparationer erbjuder i 12 månaders garanti. Väljer du att neka kostnadsförslaget kommer vi skicka tillbaka telefonen till dig utan åtgärd mot en fraktkostnad på 250 kr.
Efter att din reparation blivit slutförd kommer telefonen skickas tillbaka till dig.